Trekking av tann

smerte i tann

Hva er tanntrekking?

Tanntrekking er det samme som å fjerne en tann. Det er flere teknikker for tanntrekking og det brukes ulikt utstyr. Som oftest skilles teknikkene i enkel trekking eller kirurgisk trekking/fjernelse.

1. Enkel trekking (ukomplisert ekstraksjon):

Ligger forholdene til rette for det kan tannen helt konkret trekkes eller vippes ut. Da rugger tannlegen på tannen med en tang eller en luksator (et skrutrekkerliknende instrument) helt til den løsner og hele tannen kan fjernes. Dette kan gjøres på tenner med både en eller flere røtter, men det er vanligst på tenner i front med kun én rot, eller på visdomstenner i overkjeven.

Trekke tann overkjeve

2. Kirurgisk trekking/fjernelse (komplisert ekstraksjon):

Dersom tannen ligger dypt, den ligger skjevt, den er ødelagt eller har bøyde røtter blir tanntrekkingen mer omfattende og man må være ekstra forsiktig. Ved en kirurgisk fjernelse skyves tannkjøttet først til side, deretter borres det bort litt ben, røttene deles og tannen fjernes i deler.
Fjerning av visdomstenner i underkjeven krever som oftest at det gjøres kirurgisk.

Trekke tann underkjeve

Hvorfor må tenner trekkes?

Det kan være mange grunner til at tenner må trekkes. Som oftest må tenner trekkes fordi det er infeksjon, de er ødelagt, de ødelegger for nabotenner, eller det er stor sannsynlighet for at de vil være til skade for andre tenner eller området rundt i fremtiden.

Dersom barn må trekke tenner er det ofte fordi tennene ikke kommer helt frem eller fordi de er til hinder for normalt frembrudd av andre tenner.

Voksne trekker ofte tenner fordi de har dype hull, sprekk, infeksjon eller er til skade for omliggende strukturer (tenner, kjeveben, tannkjøtt).

Er det vondt å trekke en tann?

Nei, det skal ikke være vondt å trekke en tann. Du får bedøvelse som har veldig god effekt. Underveis vil du merke trykk og press, men det skal ikke være vondt.

Får du likevel smerter underveis er det viktig at du sier i fra (lager noen lyder eller løfter en hånd) slik at det kan settes mer bedøvelse.

Fordel å fjerne visdomstenner når man er ung

Fjerning av visdomstenner når man er ung er lettere, man gror bedre og det blir mindre komplikasjoner når man er ung. Det er vanskelig å sette et absolutt skille når det gjelder alder, men generelt anbefales det at visdomstenner fjernes før man er 30 år. En forutsetning er selvsagt at det er en grunn (en indikasjon) for at de skal fjernes. Alder er i seg selv ikke en indikasjon, men påvirker likevel hvor tydelig grunnlag man må ha for å anbefale fjerning.

I forhold til alder er det spesielt visdomstenner i underkjeven som er viktige å vurdere - dette har med benstruktur, kjevevinkel og nærhet til nærliggende nerver å gjøre.

Må en tann med hull trekkes?

Nei, i utgangspunktet kan en tann med hull repareres. Er hullet i tannen så dypt at det går inn til nerven må den rotfylles. Rotfylling er en god og permanent behandling som fungerer på de fleste tenner.
Noen velger likevel å fjerne tannen fremfor å koste på den rotfylling og toppfylling/krone (som fort kan bli ganske dyrt).
Det anbefales at du snakker med tannlegen om dette og ber om behandlingsalternativer.

Hva er mulige komplikasjoner ved trekking av tann?

Det er mange ting som kan gå galt ved tanntrekking, men det er heldigvis sjelden at det gjør det. Tanntrekking anses å være en trygg prosedyre med lite komplikasjoner.
Likevel blir det av og til komplikasjoner og vi skiller mellom komplikasjoner som oppstår underveis hos tannlegen (peroperative komplikasjoner) og komplikasjoner som oppstår i dagene etterpå (postoperative komplikasjoner).

Peroperative komplikasjoner:

Underveis kan det oppstå skade på nabotenner eller bløtvev (tannkjøtt, kinn, tunge, munngulv). Det kan oppstå blødning. Nerver kan trykkes på og gi midlertidig nedsatt funksjon. Tannen eller tanndelen som skal fjernes kan dyttes inn i bihulen eller inn i en nervekanal. Det er også mulig at kjeven går ut av ledd eller at kjevebenet knekker.

Med andre ord er det mange ting som kan gå galt underveis, men heldigvis skjer det sjelden. Den vanligste komplikasjonen er at tannen knekker i biter og man må bruke litt ekstra tid på å få bort alle tannbitene.

Postoperative komplikasjoner:

I dagene etter tanntrekking er det tre komplikasjoner som er vanligst - blødning, smerter eller infeksjon. Blødning er helt naturlig siden det er laget et sår i forbindelse med trekkingen. Normalt stopper det å blø etter at man har bitt på kompressen (som man får hos tannlegen etter trekking) i 15 minutter. Av og til kan det likevel blø noe ekstra (fordi det er rikelig med blodårer eller fordi man går på blodfortynnende).

Ved ekstra blødning er det viktig å bite ekstra lenge på kompress mot såret (eller gropen der tannen satt). Sitt i ro (da synker blodtrykket) og bit på kompress i 20-30 min. Gjenta med ny kompress i nye 20-30 min. Det er lett å bli utålmodig og «sjekke» om det har stoppet etter noen få minutter, men forsøk å behold jevnt press så lenge som anbefalt. Dersom det ikke roer seg etter gjentatte forsøk med kompress bør du oppsøke tannlege.

Smerter er vanlig de første dagene. Når bedøvelsen går ut er det vanlig å ha vondt. Noen har svært lite vondt og tar ikke noe smertestillende, mens andre har behov for smertestillende flere ganger daglig i en ukes tid. Smerter som vedvarer, men som gradvis blir bedre er ikke noe å bekymre seg for. Derimot er det riktig å kontakte tannlege dersom smertene blir tydelig kraftigere etter 3-4 dager. Da har du trolig fått alveolitt eller «dry socket».

Infeksjon etter tanntrekking skyldes nesten alltid en oppblussing av en infeksjon som allerede er der før tannen fjernes. Mange tenner fjernes på grunn av infeksjon rundt tannroten eller i tannkjøttet rundt tannen. Ved fjerning skrapes det rent og infeksjonen vaskes bort.

I enkelte tilfeller sitter det likevel igjen nok bakterier til at infeksjonen blusser opp i etterkant. Det er vanlig med hevelse etter en tanntrekking, men ved oppblussing av infeksjon vil du merke at hevelsen er varm, stram og rød, samt at du føler deg uvel og får feber. Skjer dette bør du ta kontakt med tannlege.

Hva er alveolitt eller «dry socket», og hvordan behandles det?

Alveolitt kjennetegnes med tiltagende smerter etter 3-4 dager. Normalt vil ubehaget og smerten som kommer etter at bedøvelsen går ut blir gradvis mindre. Dersom smertene tydelig øker etter 3-4 dager mistenker vi alveolitt. Alveolitt er en «tørr» infeksjon uten typiske betennelsestegn som hevelse, rødhet og varme. Men smerter.
I gropen etter tannen er det tomt for blod og benveggene er blottlagt.

Denne uttørringen av tanngropen skyldes ikke en bakteriell infeksjon, den er ikke farlig og det er ikke behov for antibiotika. Uttørringen gir likevel smerter og det er viktig med smertestillende. Ta kontakt med tannlege så legger tannlegen lokal smertestillende rett på området. Dette har som oftest veldig god effekt. I noen tilfeller holder det med lokal smertestillende en gang, i andre tilfeller må dette gjentas flere ganger.

En av de vanligste årsakene til alveolitt er at såret ikke får ro. Dersom man skyller intenst og ofte etter tanntrekking er det med på å vaske bort blod og celler som er nødvendig for at det skal gro. Ikke bli bekymret dersom det legger seg litt matrester i gropen. Skyll som anbefalt med skyllevæske (morgen og kveld), men bruk varsomme bevegelser.

Priser på trekking av tann

Har du behov for å trekke en tann og ønsker priser? Les om våre behandlinger - trekking av visdomstann og trekking av tann.

Etter trekking

Har du allerede trukket en tann og vil vite mer om hva du kan forvente etter å ha trukket en tann? Les artikkelen - Etter trekking av tann.