Visdomstenner

Hva er visdomstenner?

Visdomstennene er de bakerste tennene i munnen, nummer 8 i rekken hvis du teller fra midtlinjen. I et fullt tannsett har man 32 tenner og 4 av disse er visdomstenner. Navnet kommer fra at de som oftest bryter frem fra 18-års alderen – en alder da man forventes å ha fått en viss grad av visdom.

Får alle visdomstenner?

Nei, alle får ikke visdomstenner. Det kan skyldes at man ikke har fått anlegg for visdomstennene (de har aldri utviklet seg i kjeven) eller det kan skyldes at de ikke bryter frem. Ca 20% av befolkningen mangler anlegg for en eller flere visdomstenner, mens 30-50% vil oppleve at visdomstennene ikke kommer helt fram.

Noen visdomstenner bryter ikke frem i det hele tatt (er retinerte), mens andre er bare delvis frembrutt. Er den retinert ligger hele tannen i kjeven og har ikke kommunikasjon til munnhulen, og den vil være beskyttet mot bakteriene i munnen. Er den delvis frembrutt vil noe av kronen har brutt frem og bakteriene vil ha tilgang til hulrommet som omgir kronen. Delvis frembrutte visdomstenner vil gi smerte og hevelse.

Visdomstann

Visdomstenner og smerte

Vi har visdomstenner både i over- og underkjeven, men betennelse og smerter er vanligst i underkjeven. Dette skyldes at det i underkjeven er liten plass mellom de bakerste tennene og kjevevinkelen.

Det blir trangt og visdomstannen får ikke rom til å bryte helt frem. En innkilt visdomstann med delvis dekke av tannkjøtt er et perfekt sted for bakteriene til å kose seg og til å bli mange.

I den trange plassen er det vanskelig å gjøre rent og bakteriene formerer seg, noe som fører til betennelse, hevelse og smerter.

Hvordan behandles smerter fra en visdomstann?

Betennelse rundt en visdomstann kan være veldig smertefullt. For å bli kvitt smertene må «det lettes på trykket», altså bakterieansamlingen må tømmes ut. Dette er vanskelig å gjøre selv og du bør oppsøke tannlege. Tannlegen vil skylle med saltvann under tannkjøttet og på den måten vaske bort mye av bakteriene.

Som oftest holder det med denne enkle skyllebehandlingen, men i enkelte tilfeller blir betennelsen mer alvorlig. Ved nedsatt allmenntilstand og feber kan det være aktuelt med antibiotikabehandling. Uansett er dette kun midlertidig akuttbehandling. En visdomstann som har gitt smerter en gang vil gjøre det igjen og bør fjernes.

Visdomstenner tannsmerter

Hva slags sykdom kan man få rundt visdomstennene?

Infeksjon rundt en delvis frembrutt visdomstann er den vanligste sykdommen knyttet til visdomstennene. Da blir det betennelse, hevelse og smerter. Andre, men mindre vanlige sykdommer er utvikling av cyste eller skade på nabotannen.

Utvikling av cyste er noe man sjelden merker, men oppdages tilfeldig på røntgen. Cysten oppdages ofte mens den er liten, men kan utvikle seg til å fylle et større område av kjeven. Uansett størrelse består behandlingen av fjerning av tannen og utrenskning av cysten.

Ved skade på nabotannen må denne repareres eller eventuelt fjernes samtidig med visdomstannen.

Hvor lang tid tar det før en visdomstann kommer ut?

I noen tilfeller bryter visdomstannen raskt frem, i løpet av noen måneder.
I andre tilfeller tar det mange år.
Dersom man ser på røntgen at rotutviklingen er fullført vil ytterligere frembrudd være lite og det vil gå sakte.
Tidspunkt for frembrudd av visdomstenner varierer veldig. De tidligste begynner å få dem i 15-16 års alderen. De seneste begynner ikke å få visdomstenner før de har passert 40. Jo senere man får visdomstennene, jo mindre sannsynlig er det at de bryter helt frem.

Kan man beholde visdomstennene?

Ja, dersom visdomstennene har brutt helt frem og står i normal posisjon kan de stå på lik linje med andre tenner.
Utfordringen er at de ofte ikke kommer helt frem eller står skjevt vinklet slik at det oppstår problemer.

Når må man trekke visdomstennene?

Visdomstennene må trekkes dersom de forårsaker sykdom eller at det er sannsynlig at de vil forårsake sykdom i fremtiden.
Er du usikker anbefales det at du får det vurdert hos tannlegen.
For å vurdere visdomstennene er det nødvendig med en inspeksjon i munnen og med et panoramarøntgen (OPG).

Jeg har vondt i tannkjøttet bakerst – hva kan det være?

Den vanligste årsaken til smerter langt bak i munnen (mot kjevevinkelen) er en visdomstann som er i frembrudd eller som ikke klarer å komme helt frem. Det danner seg da et hulrom mellom tannkjøttet og tannen hvor bakteriene trives og formerer seg. Du kjenner det som hevelse, rødhet, varme og smerte. For å roe symptomene kan du forsøke å skylle munnen med klorhexidin (Corsodyl eller likende), men høyst sannsynlig bør du oppsøke tannlege.

Har du vondt i tannkjøttet eller har mistanke om at noe er feil? Kontakt oss så vi kan se nærmere på det.

Opps, fant ikke skjemaet.